My photo
Hye peeps !!panggil aku zati je.Aku seorang budak yang berumur 20 tahun. Masih budak- budak lagi. Aku seorang budak Dip. In Banking Uitm yang bakal nak masuk sem 6 tak lama lagi.

FT atau teruskan diploma

Assalamualaikum and nite readers.

Maybe sekarang korang tengah dok usha usha cerita Fasha nak sandar tu kan. I know. heee

Entri kali ni aku nak bercakap pasal FT. FT bukan la nama blogger Fatin Tempang atau fitness badan untuk badan 7 pack yang macam afiq nak tu. haha Tapi FT ni merujuk kepada fast track untuk budak semester 3 diploma untuk diserapkan ke degree terus.

Still tak paham? Ok situasi korang sama macam aku pada mulanya. Maksudnya kitorang takpayah habiskan diploma pun still boleh terus pergi degree. Easy rite? So korang boleh lahh bersaing dengan kawan korang yang dahulunya pernah masuk matrixxx dan sekarang tengah pening pening lalat dengan asignment diorang.

Tapi bagi aku fast track ni ade keburukannya. Bak kata kawan aku yang yang dikendong tak dpt yang dikejar berciciran. * sila betulkan peribahasa aku. Means kalau korang terkandas dekat degree for sure akan susah. Sebab korang takde sijil diploma lagi. Lagipun fast track ni hanya jimat satu sem sahaja.

Contohnya budak yang da habes dip nanti diorang akan terus masuk degree part 3 kalau sambung under faculty yang sama. Dalam pada masa yang sama budak fast track diorang akan berada di degree part 4 so kita akan lambat satu sem je dengan diorang. Yes ada bezanya. Da tentu diorang habes dulu la.

P/s: pada budak budak yang nak buat fast track teruskan perjuangan korang. istikharah banyak banyak kalau still ragu ragu.

7 comments:

Afiq Ilazor said...

Seru nama orang tanpa izin boleh dikenakan hukuman sebanyak RM10 serba satu. alaaa , kau duduk je diam2 buat diploma kat situ. nanti ade sijil. tp kalau kau yakin kau pandai baik amik FT sbb lagi cepat.

Unknown said...

hana teringin nak buat FT.tapi mesti tough gila kan?takpa just be positive dear :)

izzatiRosli said...

Afiq:ayat kau memang kan...

hanabunga : try je. sape tau rezeki memasing kan??

fiQRa said...

erm, better abeskn diploma :)

Anonymous said...

owh.tak tahu mana yg ok haha..

izzatiRosli said...

fiQ'Ra:tu la. terfikir jugak macam tu

Anonymous said...

TQ for the info and advice. Really useful.