My photo
Hye peeps !!panggil aku zati je.Aku seorang budak yang berumur 20 tahun. Masih budak- budak lagi. Aku seorang budak Dip. In Banking Uitm yang bakal nak masuk sem 6 tak lama lagi.

pantang larang

 





Dari malam tadi aku dok pikir nak cite ape ari nie kt blog.Last-last aku dapat idea nak tulis pasal pantang larang orang dulu-dulu. 
 
Beberape ari yang lepas aku bangun lambat.Ala adat la.Aku solat subuh patu tido balik.
hehe.Tak snonoh ko izz!!Then ttbe wan aku dok kejut-kejut aku dari dapo.Hissshhh sakit
jew ati aku.Da la ngantok!Taw tak wan aku ckp pe??"Da la 2 kak bangun,t murai bertenggek"
???????Ttbe aku rase cam pelik.Ape kene mengene aku bangun lambat n murai bertenggek??
Merepek jep.Kadang-kadang aku pelik ar orang dulu-dulu wat pantang-larang itu ini tapi
macam takde kene mengena.Tapi cube korang pikir blk.
Sumer pantang-larang mesti de maksud yang tersirat.

Contoh eyh.
Anak dara tak boley menyanyi kat dapo takut t kawen n orang tue.Abes tu orang-orang yang kawen  n orang tue 2 suke menyanyi kat dapo la??Cam tak logik an??Cube  korang pikir balik.Orang dulu-dulu cakap camtu mesti bersebab.Katakanla korang dok nyanyi-nyanyi tepekik-pekik kat dapo sambil masak.
Ttbe ternyanyi kuat plak.Feeling ar katakan.Suddenly terbau sesuatu yang hangit+tengit.Sah da hangus da masakan korang tuh!
 
Anak dara tak baik duduk kat pintu.Nanti tym kawen rombongan meminang sampai kat pintu jep patu balik.
Haha.Macam klaka jep.Kalo da duduk kat pintu xke menyusahkan orang lain untuk lalu lalang kat situ.
Sebab tula moyang-moyang dulu cakap camtu.

Tak baik ketip kuku memalam.Sebab orang dulu-dulu wan aku cakap ade yang gune parang.
Wowowoo!!Gune parang beb.Malam mesti la gelap.Kalo da gune parang potong kuku malam-malam mau tak terpotong skali ngan jari-jari.Sekarang elektrik besepah.Siang malam boley ketip kuku.Siap ade alat khas nk potong kuku.


Aku ade lagi satu kemusykilan.Kenapa an kalo pantang larang jerw mesti kebanyakan tok orang perempuan.
Nape jarang ade yang tok orang laki??hmmmmm...


 

13 comments:

Hanis Amanina said...

haah la. banyak dgr pasal perempuan je. orang tua syg anak2 gadis diorng. tapi betul la kan pantang2 tu. kalau buat, membahayakan. :)

Redbloodsnow said...

haaaa setuju giler ngan persoalan tuh. kenape ekk ek ekkkkk. Sila jawap pak mak tok nek...hehehehe :P

zie pun naik muskhil gak weh :D

shahrinabd said...

satu lagi petua utk pompuan yg penah aku dgr....

pompuan jgn dudk kat mulut tempayan, nanti punggung besau...huhu..bagaimana nak terangkan dalam penerangan saintifik ek? macam tak logik.

tapi sebenarnya mak bapak taknak kita terjatuh ore termasuk terlentok dalam tempayan tuh

cn said...

org laki tak spesel.. ngeh3..

NARDtheNERD said...

a'ah kan~...jarang ada untuk org lelaki....emmmmmmm~

N said...

Ala orang tua2 saja mereke cerita sebab apa yg kita buat tu kurang sopan.lebih kureng la kot . keke

❤ ~ * cik aidacomei * ~ ❤ said...

tau tak?
arwah nenek akak kalau ketip kuku mesti pakai gunting tu..
huiiiyai..ngeri seh...kot2 la terkerat jari sekali,,tak ke sakit?
last2 akak takut,akak ketipkan kuku arwah nenek akak tu pakai penyepit kuku..takut tau tengok die ketip pakai gunting tu..arwah nenek akak kidal orgnye..al-fatihah buat arwah nenek akak..

izzatiRosli said...

Amanina;nak2 yang psl ketip kuku uwh.bahaye ooo!!

Redbloodsnow ;musykil2.

shahrinabd ;ngahaha.memang xlogik.

eyes143;yela kowt.haha

NARDtheNERD;samesame la kite memunsykilkan diri.huhu..

perempuan ITU ;agak nyew la kowt.

❤ ~ * cik aidacomei * ~ ❤ ;al fatihah..

QaQa said...

hahaah..
betol r tuh..
nape pantang larang byk tok pompuan jek,,,,
xadil r owg dulu2 nih kn...
huuhuhu

izzatiRosli said...

Qaqa;2 la memang xadil.haha

Whatever said...

org pompuan kan lembut/gemalai/sopan/santun.

kena le byk pantang larang/petua utk mengekalkan ciri seperti diatas.

Amirah Rashid said...

haah. perempuan je. lg2 kalau bru lps bersalin, tgh mengandung
haih
x adil
hee :D

Iznie said...

hee...
takpe2...
dorang nak bg girl lg sopan + ayu + l.lembut sebagai gades melayu...hehe