My photo
Hye peeps !!panggil aku zati je.Aku seorang budak yang berumur 20 tahun. Masih budak- budak lagi. Aku seorang budak Dip. In Banking Uitm yang bakal nak masuk sem 6 tak lama lagi.

Best ke kuku panjang??

Assalamualaikum.

Sebelum aku memulakan point aku yang sebenarnya aku nak tanya. Ade sesiapa kuku dia panjang sekarang?? Aku nasihatkan buat-buatla potong ye..

Best ke kuku panjang?? Ada orang kata best sebab kalau ada orang nak rampas boy kita, kita boleh main cakar- cakar dengan si perampas tu. Ala-ala macam budak sekolah menengah aku dulu la. Haha diorang kata. Aku type je.



Tahu tak korang yang dalam islam dilarang membela kuku panjang. Ia diibaratkan seperti membela sekandang babi. Tahu tak apa hukumnya?? Tepuk dada tanya la yang pakar. Tapi ada orang siap kilat-kilat kuku dia bagi lawa tu beb. Err may I ask u a question?? Da takda keje nak dibuat ke??. Aku tak kata perempuan sahaja. Laki pon ada kan yang buat camni. Harap blogger-blogger yang baca entri aku ni tak la macam tu kan. Tak kan?? Alhamdulillah.

Mengikut research aku, (ecehhhh tak boleh bla ayat kan??) orang yang bela kuku panjang ni sesungguhnya mempunyai anak yang bodoh atau pun degil sebab si emak ni menyuapkan anaknya dengan tangan. Kalau dah suap guna tangan da tentu-tentu kuman yang berada dekat kuku si emak berjangkit ke dalam badan si anak. Tidak gitu??

Kuku panjang juga mempunyai sejenis kuman seperti yang terdapat dalam najis manusia, iaitu E-Coli. Ohhhh yang ni aku tak sure betul ke tidak. Kuman tersebut tidak akan hilang walaupun kita mencuci tangan dengan sabun.


Dalam islam juga bukankah kita digalakkan beristinjak. Kalau kuku panjang camna tu. Haha . pikir-pikirkan la sendiri ye.



Dasyat-dasyat. Takut aku tengok.

6 comments:

Encik MamaT said...

boleh bg dalil kat mana yang kata dosa menyimpan kuku sama seperti membela sekandang babi.. agak2 sekandang babi tu ada berapa ekor babi...hehe..

izzatiRosli said...

encik mamat: eyh tapi siyes la. bende nie btol. mesti tak pena dnga kan??

Unknown said...

tak baguih meh kuku panjang..nak tekan2 keyboard nanti pedih2. ahahha

izzatiRosli said...

nub: haha betoi betoi.

Amira Amin said...

hehe.. ada orang suka, sebab nmpk jari lebih panjang.. hehe..

izzatiRosli said...

Mya Amira : kita kene trima knytaan yg sbnrnye tgn kt pendek. haha