My photo
Hye peeps !!panggil aku zati je.Aku seorang budak yang berumur 20 tahun. Masih budak- budak lagi. Aku seorang budak Dip. In Banking Uitm yang bakal nak masuk sem 6 tak lama lagi.

jeles

malam semalam bobot@pain meset aku kt myspace.Dy dok tnye aku mek lesen camne dulu.

Ohoii!!stakat niyp da 2 org tnye aku ssh ke sng mek lesen.Haha mcm aku pro sgt plak korg nk interview eyh.
Siap soh aku ngaja lagi 2.Saba jela.

Siyesly!!aku jeles tol r ngan korang.Yelaa mane tak nyew.Korang bley jmpe2.Aku lu lonely er..
G mmane sorang2 er.Macam melayan prasaan pon d gak.

Skang niyp blogwalking blog2 pon dyorg sbok cite pasal lesen.Oh dear!!Aku jeles teramat sgt!!
Tapi aku dapat P dari korg dulu.weeeee~Blagak ko izz.Seda dry oii!!

Weyh korang taw xary nie Gerhana Matahari??Ceyh 2 laa sbok n dunie sniri jerw cne nk taw.
Aku terangkan serba serbi cne gerhana matahri blaku eyh.


Gerhana matahari berlaku apabila kedudukan bulan terletak di antara bumi dan matahari oleh itu menutup cahaya matahari samada separa atau sepenuhnya. Walaupun bulan lebih kecil, bayangan bulan mampu melindungi cahaya matahari sepenuhnya kerana bulan dengan purata jarak 384,400 kilometer adalah lebih dekat kepada bumi berbanding matahari yang mempunyai jarak purata 149,680,000 kilometer.
Gerhana matahari boleh dibahagi kepada 3 iaitu gerhana penuh, gerhana separuh, dan gerhana analus. Gerhana penuh apabila matahari ditutup sepenuhnya oleh bulan disebabkan bulan berada dekat ke bumi dalam orbit bujurnya, gerhana separuh apabila bulan hanya menutup sebahagian daripada matahari, dan gerhana analus yang terjadi apabila bulan hanya menutup sebahagian daripada matahari dan cahaya matahari selebihnya membentuk cincin bercahaya sekeliling bayangan bulan yang dikenali sebagai 'corona'.
Gerhana matahari berlaku selama 7 minit 30 saat pada tempat yang paling lama. Ketika gerhana matahari, orang ramai dilarang melihat ke arah matahari secara langsung kerana ini boleh merosakkan mata dan mengakibatkan buta.

Yew aku copy n paste jep artikel niyp dr wiki.hehe..Gerhana yang blaku ary nie ialah Gerhana matahari separa yerw datin2 seta datuk2 skalian.


Nak taw lebey2 aku xpat ar nak gtaw.Cetek ilmu katekan.klik sini utk lebey lanjut

No comments: